همه چیز درباره ی بندرعباس | تاریخچه | آداب و رسوم | مکان های دیدنی | عکس

1402-12-20
0 دیدگاه
شهر بندرعباس 12154879879

بندرعباس، مرکز استان هرمزگان در ایران، یکی از پرتاریخ‌ترین و از نظر اقتصادی و جغرافیایی مهمترین بندر کشور و خلیج فارس محسوب می‌شود. این شهر به عنوان یکی از بزرگترین و پرترددترین بنادر ایران شناخته می‌شود. همچنین، از منظر گردشگری، بندرعباس دارای جاذبه‌های فراوانی است و محلی زیباست که از یک طرف به تپه‌ها و کوهستان‌ها و از سوی دیگر به ساحل خلیج فارس مرز می‌کشد. این شهر با زیبایی‌های طبیعی خود و آثار تاریخی متعدد، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند؛ همچنین، با داشتن یک بندر بزرگ، فرصت‌های شغلی و تجاری فراوانی را نیز فراهم می‌کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندرعباس و وجود آثار تاریخی، مساجد قدیمی، بازارهای سنتی و مناطق طبیعی زیبا، این شهر برای بازدیدکنندگان یک مقصد آرامش‌بخش و جذاب است.

شهر بندر عباس 22121021545487
شهر زیبا و حیات بخش بندرعباس

معرفی بندرعباس

این شهر با مساحتی حدود 125 کیلومترمربع، در جنوب استان هرمزگان قرار گرفته و از سمت شمال به مناطق کوهستانی و از سمت جنوب به خلیج فارس محدود می‌شود. سطح شهر از شمال به جنوب با ارتفاع متغیر از 0 تا 20 متر از سطح دریا است.

مجتمع بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، به‌عنوان مراکز حیاتی در حوزه جابه‌جایی کالا و ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ، این شهر را به یکی از مهمترین نقاط بازرگانی و صنعتی کشور تبدیل کرده‌اند.

خصوصیت اطلاعات
کشور ایران
استان هرمزگان
شهرستان بندرعباس
بخش مرکزی
نام‌های دیگر بندرگمبرون، بندر
نام‌های پیشین گمبرون، گامرون، جرون، بندر مبارکه عباسی
جمعیت ۵۲۶٬۶۴۸ در سال ۱۳۹۵
مساحت ۷۱ کیلومتر مربع
ارتفاع صفر تا ۲۰ متر
میانگین دمای سالانه ۲۶/۵
میانگین بارش سالانه ۱۷۲٬۴ میلیمتر
پیش‌شمارهٔ تلفن ۰۷۶
شناسهٔ ملی خودرو 84

بندرعباس کجاست؟

بندرعباس در جنوب استان هرمزگان واقع شده است و محدوده جغرافیایی آن به شکل زیر می‌باشد:

  • از سمت شمال به ارتفاعات و کوه‌ها محدود می‌شود.
  • از سمت جنوب به دریا منتهی می‌شود.

 بندرعباس از سمت شمال با حاجی‌آباد، از سمت شرق با میناب، از سمت غرب با بندر‌خمیر و بندر‌لنگه، و از سمت جنوب با خلیج‌فارس همسایه است. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس، شهر قشم (مرکز جزیره قشم) با فاصله حدود ۲۸ کیلومتر است.
قسمت بزرگ و چشم‌گیری از شهر، همچون منطقه سورو در بخش جنوب غربی و خیابان امام خمینی بین خور نایبند (شیلات) و خورگورسوزان، جنوب محله نخل ناخدا، دارای سطح همواری است. این مناطق با ارتفاع متغیری بین 0.6 متر تا 5 متر از سطح دریا برخوردار هستند.

مسیر دسترسی:
برای رسیدن به بندرعباس، مسیرهای مختلفی در دسترس هستند. از سفر هوایی و قطار گرفته تا اتوبوس و ماشین شخصی، هر یک از این روش‌ها قابل استفاده است. اگر با ماشین شخصی از تهران به بندرعباس می‌روید، می‌توانید به ترتیب ازشهرهای زیر عبور کنید تا به بندرعباس برسید:

  • تهران به قم
  • قم به کاشان
  • کاشان به یزد
  • یزد به شهربابک
  • شهربابک به سیرجان
  • سیرجان به هرمزگان و سپس بندرعباس

بزرگترین قسمت شهر بندرعباس:

سورو، خورگورسوزان، شیلات

نقشه ی بندرعباس 544552111212
برای مشاهده ی شهر بندرعباس روی عکس کلیک کنید
شهر بندرعباس 015322154684887
حیات زیبا در کنار ساحل بندرعباس

حد فاصل بندرعباس تا دیگر شهرها

فاصله ی بندرعباس تا شهرهای مهم ایران:

  • فاصله این شهر تا استان تهران حدودا 1287 کیلومتر
  • فاصله تا تبریز، 1800 کیلومتر
  • فاصله تا اصفهان، 933 کیلومتر
  • فاصله تا شیراز، 577 کیلومتر
  • فاصله تا کرمان، 491 کیلومتر

فاصله ی تهران تا بندر عباس:

حدود 14 ساعت با خودروی شخصی

ساحل بندرعباس 455412212154
ساحل زیبای بندر عباس

تاریخچه ی بندر عباس

در بخش تاریخ این شهر، ما با گذشته این شهر آشنا می‌شویم. این موضوع مورد بحث بین مورخان است، زیرا تعیین دقیق زمان تأسیس بندرعباس مشکل است؛ برخی معتقدند که این شهر در دوران هخامنشیان برای تجارت دریایی با چین و هند تأسیس شده است اما افراد دیگر باور دارند که تأسیس آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

در هنگامی که داریوش بزرگ دستور داد تا یک کشتی به سواحل دریای خلیج فارس اعزام شود، تجارت دریایی ایران با کشورهایی مانند چین، هند و لیبی آغاز شد. نام‌هایی مانند بندر گمرون، بندر گامرون، و بندر جرون نیز به عنوان نام‌های پیشین این شهر ثبت شده‌اند. شاه عباس صفوی با کمک یکی از سردارانش و انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها را از بندری که در آن زمان به نام گمبرون شناخته می‌شد، بیرون کرد و از آن زمان به افتخار این شاه، نام بندر گمبرون به بندرعباس تغییر کرد.

نام‌های مختلفی که مردم به بندرعباس اطلاق می‌کردند، نشان‌دهنده تاریخ و ارتباطات فراوان این شهر است. این نام‌ها عبارتند از:

  • بندر
  • بندل
  • بندر گامرون
  • گامرون
  • گمبرون
  • گمرون
  • جرون
  • جرونات
  • جرونات عباسی
  • زرون
  • بندرعباسی

بعد از حمله اعراب به ایران در قرن دوم هجری، زرتشتیان از مسیر دریایی به هند فرار کردند و هرمز قدیمی شکل گرفت؛ از آن زمان تا آخرین دوره قاجار، زرتشتیان آخرین تاجرانی بودند که از بندرعباس به سمت هند می‌رفتند. تاجران ثروتمند از شهرهایی مانند کرمان، یزد و مناطق دیگر نیز در این منطقه مشغول به تجارت بودند.
جزئیات تجارت زرتشتیان به‌طور مفصل در کتاب “جرون تا بندرعباسی” اثر احمد سایبانی مورد بحث قرار گرفته است.

تجارت بندرعباس در چه کتابی نوشته شده است؟

جرون تا بندرعباسی اثر احمد سایبانی

تاریخچه ی بندر عباس 565555221218787
تصویری قدیمی از ساحل بندرعباس

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بندرعباس

این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی خود، همواره میزبان مردمی از نقاط مختلف ایران و جهان بوده است؛ این تنوع فرهنگی و آداب محلی، این شهر را به یک مجموعه غنی از فرهنگ‌های مختلف تبدیل کرده است؛ به عنوان مثال، پوشش زنان این منطقه شامل چادر، پیراهن و شلوار بندری با رنگبندی شاد است. اگر به نحوه پوشش آن‌ها دقت کنیم، شباهت زیادی با لباس‌های هندی دارد که این شباهت ناشی از تعاملات فرهنگی میان کشور هند و بندرعباس است.

مردم بندرعباس از گویش بندری برای ارتباط استفاده می‌کنند که تحت تأثیر ورود اقوام و مهاجرین از کشورهای مختلف و حتی مناطق دیگر کشورمان قرار گرفته است. در این گویش، اصطلاحاتی از مردم عرب تا آفریقایی‌ها، پرتقالی‌ها، هلندی‌ها، انگلیسی‌ها و حتی اقوام مختلف از سراسر ایران قابل شناسایی است. آداب و رسوم محلی بندرعباس نیز ترکیبی از آیین‌های اقوام مختلف از اقصی نقاط جهان است که از زمان‌های قدیم تا به امروز در میان مردمان این منطقه، هم‌چنان مورد توجه قرار دارد. در این بخش، با آداب ‌و رسوم مردم خونگرم و صمیمی این شهر آشنا خواهیم شد:

مراسم قبله دعا:

مراسمی برای جلب بارش باران که شامل دعا، روزه گرفتن، نماز و پختن نذری برای فقرا است.

مراسم زنبیل‌گردان:

مختص کودکان زیر دو سال است که در آن زنبیلی از برگ درخت نخل برای کودکان تهیه می‌شود تا آنها را راه بیاندازد.

مراسم زار:

مراسمی که از آفریقا به این منطقه وارد شده و برای بهبودی بیماران برگزار می‌شود؛ در این مراسم موسیقی خاصی نواخته می‌شود و مسئول برگزاری با حرف زدن با جن و ضربه زدن به بدن بیمار، او را شفا می‌دهد.

فرهنگ مردم بندرعباس 21121655465468
هنر حناکاری خیره کننده ی بانوان بندری
آداب و رسوم بندرعباس 045654542121
آداب و رسوم هیجان انگیز مردم بندرعباس

شهرها و روستاهای بندرعباس

شهرستان بندرعباس، در تقسیمات کشوری شامل ۶ بخش (مرکزی، شمیل، فین، قلعه قاضی، تخت و هرمز)، ۱۳ دهستان (سرخون، سیاهو، گچین، تازیان، ایسین، شمیل، حسن لنگی، فین، گهره، قلعه قاضی، دهنو، تخت و جلابی) و ۶ شهر (هرمز، قلعه قاضی، تازیان پایین، فین و تخت) است که این تقسیمات نشان از وسعت و تنوع مکانی شهرستان دارد.

بخش های بندرعباس:

6بخش، 13دهستان، 6شهر

تقسیمات شهری بندر عباس 15151554658687
تقسیمات شهری و روستایی بندر عباس

اقتصاد شهر بندرعباس

این شهر از نظر اقتصادی با ویژگی‌های متنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این منطقه به دلیل شرایط جوی و جغرافیایی خاص، بخش‌های مختلفی از اقتصاد را در بر گرفته است. زمین‌های کشاورزی، باغ‌های مرکبات و نخلستان‌های خرما در این استان، محصولات متنوعی از جمله خرما، نارنگی، انبه و مرکبات را تولید می‌کنند. علاوه بر این، تولیداتی مانند تنباکو، ارده و مسقطی نیز از جمله محصولات ارزشمند این منطقه هستند.

وجود معادن نفت، گاز، کرومیت، فولاد، آلومینیوم و خاک سرخ نیز از منابع اقتصادی قدرتمند این استان است. مکان قرارگیری بندرعباس در خلیج‌فارس و نزدیکی به چاه‌های نفت، این منطقه را به یک قطب اقتصادی تبدیل کرده است؛ همچنین بندر تجاری شهید رجایی و گمرک ایران در این شهر نقش مهمی در صادرات فرآورده‌های نفتی، گاز، مروارید و محصولات شیلات به اقصی نقاط جهان ایفا می‌کند.

مهمترین درآمد مردم بندرعباس:

وجود معادن نفت، گاز، کرومیت، فولاد، آلومینیوم و خاک سرخ

اقتصاد بندر عباس 0156574845545
درآمد و اقتصاد مردم بندرعباس از طریق بنادر کشور

اقلیم شهر بندرعباس

این شهر به طور کلی دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که با میانگین بارش سالانه حدود 200 میلی‌متر می‌باشد. در این شهر، گرم‌ترین دما به 52 درجه سانتی‌گراد و سردترین دما به 2 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که با توجه به نقاط زمانی مختلف در سال، می‌توان به ویژگی‌های آب و هوایی این شهر پرداخت.
از نیمه آبان تا نیمه فروردین، بندرعباس دارای آب و هوایی مطبوع است؛ در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، هوا خشک و در ماه‌های تیر تا مهر، آب و هوای این منطقه مرطوب و شرجی است.

دمای هوای بندرعباس در فصل ها:

  • فصل گرما: 52 درجه سانتی گراد
  • فصل سرما: 2 درجه سانتی گراد
بندر عباس 0250586465
هوای دل انگیز غروب بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

با وجود موقعیت جغرافیایی نزدیک به خلیج فارس، بندرعباس به عنوان یک شهر تاریخی و طبیعی غنی شناخته می‌شود. در ادامه، به برخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه اشاره خواهیم کرد:

موزه آب در بندرعباس 068545465454
موزه آب و مردم شناسی نماد اصالت و فرهنگ ایرانی در بندرعباس

صنایع دستی و سوغات بندرعباس

این شهر با صنایع دستی متنوع خود نماد روحیه لطیف و دلنشین مردمان این منطقه است. با سفر به این شهر، شاهد هنر دست سازه‌های زیبا از جمله مجسمه، تابلو و سایر اشیا زینتی از صدف‌ها و مرجان‌ها خواهید بود. زنان با استفاده از هنرهای خود، رودوزی‌های زیبا از جمله گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، بادله‌دوزی و سوزن‌دوزی را بر روی لباس‌های محلی ایجاد می‌کنند.

همچنین صنایع دستی این منطقه شامل حصیربافی، قالی‌بافی، خرسک‌بافی، شیریکی‌پیچ، چنته‌بافی، سفالگری سنتی و چادرشب‌بافی نیز همگی از دلایل جذابیت این فضاهای هنری محسوب می‌شوند؛ علاوه بر این صنایع دستی زیبا، محصولاتی چون خرما و فرآورده‌های آن، مرکبات و شیلات نیز از مهمترین گزینه‌های خرید به عنوان سوغاتی از این شهر هستند.

محصولات مهم برای سوغاتی در بندرعباس:

خرما و فرآورده‌های آن، مرکبات و شیلات

سوغات بندرعباس 6586582121545
سوغاتی های شیرین و رنگارنگ بندرعباس

غذاهای محلی بندرعباس

اگر از یکنواختی غذاهای روزمره خسته شده‌اید، با سفر به این شهر می‌توانید تازگی و تنوع را با تجربه غذاهای محلی این منطقه به دست آورید. غذاهای محلی بندرعباس اغلب از انواع ماهی‌ها تهیه می‌شوند و به دلیل تأثیرات فرهنگی با کشور هند، از ادویه‌های تند و گرم هندی برای افزودن طعم به غذاها استفاده می‌کنند.

از جمله غذاهای خوشمزه محلی این منطقه می‌توان به مهیاوه، هواری، بلالیت، زیبون، عنکاس ماهی، موفلک و برنج دیشو اشاره کرد؛ این غذاها با ترکیب منحصر به فرد ادویه‌ها و مزه‌های محلی، تجربه‌ای خاص از آشپزی این شهر را برای شما فراهم می‌کنند.

غذاهای بندر عباس 0154035654846
غذاهای محلی لذیذ و دلچسب بندرعباس

رستوران های بندرعباس

رستوران‌ها و کافه‌های شیک این شهر با تنوع غذاهای ایرانی و بین‌المللی، جذابیت زیادی برای گردشگران ایجاد کرده‌اند. معرفی تعدادی از این اماکن به شرح زیر است:

رستوران بادگیران:
آدرس: بندرعباس، ابتدای جاده میناب، جنب بنیاد بتن، ۴۰۰ متر داخل کوچه

رستوران داریوش:
آدرس: بندرعباس، بزرگراه شهید رجایی، جنب هتل داریوش

رستوران امپراطور:
آدرس: بندرعباس، انتهای رسالت شمالی، نبش کوی آزاد شهر

این اماکن با ترکیب منحصر به فرد طعم‌ها و فضاهای متنوع، تجربه خاصی از هنر آشپزی و لحظات لذت‌بخش را برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

رستوران هایدا بندر عباس 2132210005
یکی از رستوران های شیک و مدرن بندرعباس

مراکز خرید بندرعباس

سفر به این شهر ساحلی، فرصتی فراهم می‌کند تا در مراکز خرید متنوع این شهر، تجربه گشت‌وگذاری پرهیجان را داشته باشید. این شهر از بازارهای سنتی گرفته تا مجتمع‌های تجاری مدرن، گزینه‌های متنوعی را برای خرید ارائه می‌دهد.

مراکز خرید معتبر بندرعباس شامل:

مجتمع‌های تجاری مدرن:

  • سیتی سنتر
  • زیتون
  • ستاره جنوب
  • نیلی
  • ستاره شهر
  • مگامال سرو
  • رویال
  • پاسارگاد

بازارهای سنتی:

  • اوزی‌ها و لاری‌ها
  • بازار سنتی بندرعباس
  • بازار مرکزی

بازارهای محلی:

بازار بزرگ طلا و جواهرات

این مراکز خرید انواع صنایع دستی، خوراکی‌ها، لباس و سایر محصولات را ارائه می‌دهند. از بازارهای سنتی گرفته تا مجتمع‌های تجاری مدرن، هرکدام با جذابیت خاص خود، تجربه‌ی یک خرید لحظه‌های خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

مراکز خرید بندرعباس 8454212154698787
مراکز خرید شیک و با امکانات در بندرعباس

قبل از سفر این نکات را بدانید

سفر به بندرعباس با ویژگی‌های آب و هوایی خاص، نیازمند آمادگی‌های خاصی است. در زمان سفر به این شهر گرم، از وسایلی مانند عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از تابش آفتاب محافظت کنید؛ همچنین داشتن چتر نیز در مواجهه با باران‌های ناگهانی امری ضروری است. لباس‌های نخی و خنک می‌توانند به شما کمک کنند گرما را مدیریت کنید. همراه داشتن یک کفش پیاده‌روی مناسب و بسته‌ای حاوی آب و خوراکی‌های سبک نیز برای بازدید از مکان‌های گردشگری و تجاری این شهر بسیار کاربردی خواهد بود.

ارسال دیدگاه