معرفی 15 جاذبه ی بندر جاسک | آدرس + تصاویر

1402-03-05
0 دیدگاه
بندر جاسک 1416485168541

بندر جاسک، یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران، با جمعیتی خونگرم و مهمان‌نواز است. این شهرستان در کنار دریای عمان و شرق تنگه هرمز واقع شده است. از سمت شمال به شهرستان منوجان و میناب، از سمت شرق به چابهار، از سمت غرب به دریای عمان و میناب و از سمت جنوب به دریای عمان محدود می‌شود. با توجه به احاطه سه طرف آن توسط آب‌های آزاد، بندر جاسک شبیه به یک جزیره شکل گرفته است.

نمایی زیبا از بندر جاسک 5487595214
بندر جاسک، جواهری در اعماق آب‌های خلیج فارس

آب و هوای بندر جاسک

بندر جاسک آب و هوای گرم و مرطوبی دارد که تحت تأثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارد. در تابستان، بالاترین دمای هوا به ۴۱ درجه سانتیگراد می‌رسد و در زمستان، پایین ترین دما هم به ۱۴ درجه سانتیگراد می‌رسد.

آب وهوای بندر جاسک

بالاترین دمای هوا 41 درجه و پایین ترین دمای هوا14 درجه سانتیگراد

زبان اصلی مردمان بندرجاسک

زبان اصلی آنها بلوچی و جاشکی است و برای ارتباط از “شهری” استفاده می‌کنند.

شغل مردم بندر جاسک

آنها از طریق کشاورزی، دامپروری، صیادی و تجارت درآمدزایی می‌کنند.

کشاورزی شغل اصلی مردم جاسک 5412003658
بندر جاسک، با زمین‌های حاصلخیز و دشت‌های سبز خود، بهشت کشاورزی در خلیج فارس را نمایان می‌سازد.

جاذبه های گردشگری بندر جاسک

غار سادرمن

غار سادرمن در نزدیکی شهرستان جاسک واقع شده است. این غار در ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰ متری و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان جاسک و ۲۰ کیلومتری از دریا در رشته کوه‌های سادرمن قرار دارد. متأسفانه طی دهه‌های اخیر این غار تخریب شده و تنها یک غار بزرگ با ستون‌هایی که در میان آنها قرار دارد، باقی مانده است. در اطراف غار تکه‌هایی از سفال به دست آمده که نشان می‌دهد این غار در دوران‌های قبل از اسلام و دوره اسلامی استفاده می‌شده است. همچنین در گوشه‌هایی از غار طاقچه‌هایی ساخته شده است و وجود نشانه‌های دریا بر روی کوه سادرمن نشانگر مجاورت غار با دریاست.

دریای عمان :

بزرگترین جاذبه بندر جاسک ساحل دریای عمان است. دریای عمان بخشی از اقیانوس نِئو تِتیس است و دارای عمق بیشتری نسبت به خلیج فارس می‌باشد. در بعضی مناطق، عمق دریای عمان به ۳۳۰۰ متر می‌رسد. اما در نزدیکی ساحل بندر جاسک، ارتفاع موج‌ها کمتر از یک متر است و دریا عمق کمتری دارد. ساحل دریای عمان در شهر بندر جاسک برای انجام ورزش‌های آبی بسیار مناسب است.

موج دریا در ساحل شنی 54210365985
دریای عمان، درخشش آب‌های آبی و زیبای بندر جاسک

رودخانه جگین

از جمله جاذبه‌های زیبا و گردشگری استان هرمزگان رودخانه جگین است. این رودخانه از کوه‌های بشاگرد نشأت می‌گیرد و با ادغام با چند رودخانه دیگر، از جمله رودخانه انگهران، به دریای عمان می‌ریزد. آب این رودخانه شیرین است و در هنگام بارش یا باران کوتاه، مقدار قابل توجهی از آب شیرین این رودخانه به دریا جریان می‌یابد.

رودخانه جگین در اطراف رشته کوه ها 58796685421
جریان زیبا و آرام رودخانه جگین به طبیعت سرسبز و دلنشین بندر جاسک

تلگراف خانه

تلگراف خانه انگلیسی‌ها، یکی از قدیمی‌ترین تلگراف خانه‌های ایران، در بندر جاسک بنا شد. این مکان ابتدا به عنوان مرکز تجاری کمپانی هند شرقی بنا شد و سپس به تلگراف خانه تبدیل شد و تاکنون هم با همین نام شناخته می‌شود. اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد که در سال ۱۲۸۶، اداره تلگرافخانه در جاسک تأسیس شد و در سال ۱۲۹۵، دولت انگلیس یک گارد نظامی کوچک برای حفاظت از تأسیسات فرستنده تلگراف در جاسک تشکیل داد. در سال بعد، فرماندهی نظامی انگلیس از باسعیدو به جاسک منتقل شد و در سال ۱۳۰۹، اداره خطوط تلگراف انگلیس به دولت ایران واگذار شد.

تلگراف خانه باستانی انگلیس در ایران 8794521352
نمایی منحصر به فرد از زیبایی معماری تلگراف خانه در بندر جاسک، شاهکاری از گذشته

منطقه حفاظت شده گابریک و جاسک

در بندر جاسک، منطقه حفاظت شده گابریک و جاسک قرار دارد. در این منطقه جنگل‌های حرا وجود دارند که به دلیل پوشش گیاهی‌شان، در سال ۱۳۸۰ به فهرست منطقه‌های حفاظت شده اضافه شدند. این جنگل‌ها از طریق تحقیقات ابوعلی سینا شناخته شدند و به همین دلیل به نام اوسینا شناخته می‌شوند. برگ‌های این درختان پس از تجزیه در آب، محیط مناسبی برای رشد آبزیان منطقه را فراهم می‌کنند.

منطقه حفاظت شده گابریک در جاسک 2130695874
گابریک، جواهری طبیعی در بندر جاسک که با آبی آرام و ساحلی دلنشین

دخمه وگورستان جاسک

روستای جگین در بخش مرکزی دهستان گابریک واقع شده است و این روستا دارای قدمتی بسیار قدیمی است که به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد. در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر جاسک، در منطقه‌ای به نام سعادتمند، یک دخمه و گورستان افسانه‌ای قرار دارد که تاریخچه‌ای پیش از اسلام دارد. این مکان به عنوان یک مکان باستانی بسیار قدیمی شناخته می‌شود.

برج سیاه و سفید جاسک

در جنوب و نزدیکی بندر جاسک، یک ستون بلند با دورنگ سیاه و سفید به نام “فانوس چشمک زن و برج هشدار دهنده” قرار دارد که نظرها را به خود جلب می‌کند. این برج در خیابان مطهری واقع شده است و از دورهٔ قاجاریه باقی مانده است. این برج در فاصله ۵۲ متری از ساحل دریا قرار دارد.

اتاق های ساسانی

در قسمت آخر دماغه کوه مبارک، دو اتاق سنگی وجود دارد که به نظر می‌رسد از دوران ساسانی باقی مانده‌اند.

اتاق های دوران ساسانی 2103564857
اتاق‌های ساسانی در بندر جاسک، شاهکارهایی از معماری باستانی

جنگل حرا جاسک

جنگل حرا یکی از جاذبه‌های بندر جاسک است که گردشگران زیادی جذب آن می‌شود. این جنگل به طور دائم در معرض جزر و مد منظم آب دریا قرار دارد. در زمان جزر، درختان جنگل از آب بیرون می‌آیند و بستر لجنی آن به صورت جزایری پراکنده قابل مشاهده است، اما در زمان مد، جنگل به طور کامل تحت آب قرار می‌گیرد و ناپدید می‌شود. حضور پرندگان زیبا و نادر مانند گیلان شاه، اگرت بزرگ، پلیکان‌ها و فلامینگوها، مناظر جالبی را به ارمغان می‌آورد.

دریاچه ای در میان جنگل های سرسبز حرا در جاسک 542130524
جتگل حرا در بندر جاسک، جواهری از طبیعت با درختان متنوع و مراتع سبز آن

امامزاده امیر دیوان

آرامگاه امامزاده امیر دیوان یکی از بناهای مذهبی مهم در بندر جاسک است که به ویژه برای ساکنان محلی، به خصوص بلوچ‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد. آنها این مکان را به عنوان مقصدی برای دیدن و زیارت انتخاب می‌کنند.

درختان بلندوسرسبز در اطراف امامزاده امیر دیوان در جاسک 521324857
امامزاده امیر دیوان در بندر جاسک، با ساختار معماری زیبا و محیطی متدین

چشمه های آب گرم پوراف

منطقه بندر جاسک دارای چشمه‌های ساحلی و آب‌های معدنی بسیاری است که برای مردم، به ویژه جاسک، بسیار قابل احترام و مقدس هستند و خواص درمانی دارند. یکی از معروف‌ترین و شگفت‌انگیزترین چشمه‌ها به نام “پوراف” در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق جاسک و در ساحل دریا قرار دارد.

چشمه های آبگرم پوراف در جاسک 5487956521
چشمه‌های آب گرم پوراف در بندر جاسک، با جریان آب دل‌نشین و محیطی دل‌پذیر

رشته کوه های بشاگرد

رشته کوه بشاگرد در شهرستان جاسک به شکل عدد هشت قرار دارد و دو رشته کوه متمایز به نام‌های “رشته کوه بشاگرد شرقی” در کهنوج کرمان و “رشته کوه بشاگرد غربی” در میناب قرار دارند. این کوه‌ها از جاذبه‌های بندر جاسک هستند. بلندترین قله این رشته کوه‌ها قله مهر است که در دهستان بشاگرد غربی واقع شده و ارتفاع آن ۲۰۴۶ متر است. رودهای متعددی از جمله جگین از این رشته کوه‌ها سرچشمه گرفته و به دریای عمان می‌ریزند.

رشته کوه های بشاگرد در اطراف رودخانه جگین 48759211
رشته کوه‌های بشاگرد در بندر جاسک، با ارتفاعات خلاب و منظره‌های طبیعی شگفت‌انگیز

خلیج جاسک غربی و شرقی

خلیج‌های جاسک غربی و شرقی، در نزدیکی سواحل دریای عمان واقع شده‌اند و در این خلیج‌ها، زمانی که ارتفاع موج دریا به یک متر می‌رسد، هیچ موج خطرناکی مشاهده نمی‌شود و آب‌های آنها بسیار آرام هستند. این خلیج‌ها از بهترین مناطق برای انجام ورزش‌های دریایی محسوب می‌شوند.

خلیج جاسک غربی و شرقی 87954623104
خلیج جاسک در غرب و شرق بندر جاسک، با آبی آرام و مناظر طبیعی فراوان

صخره های شنی

یکی از ویژگی‌های جذاب شهرستان جاسک، وجود مناطق صخره‌ای و شنی است که باعث ایجاد تپه‌های ماهورهای زیبا و احجام طبیعی متعدد شده‌اند و هر نگاهی را به خود جلب می‌کنند. بیشتر این تپه‌های ماهورها در مسیر از میناب به جاسک قرار دارند و از چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبا برخوردار هستند و از جاسک به سمت چهابهار ادامه می‌یابند.

مسافران در حال گردش در میان صخره های شنی جاسک 87954621352
صخره‌های شنی در بندر جاسک، با طراحی زیبا و فرم‌های منحصربه‌فرد، با جلوه‌ای خیره‌کننده

آب گرم سدیج

یکی دیگر از جاذبه های بندر جاسک آب گرم سدیج است و چشمه آب گرمی از نوع گوگردی است، در جنوب کوه‌های گرد و در ادامه رودخانه واقع شده است. آب این چشمه برای درمان دردهای روماتیسمی بسیار مفید است.

آب گرم گوگردی بندر جاسک 5879542135
آبگرم‌های سدیج در بندر جاسک، با آب و طبیعتی خیره‌کننده

ارسال دیدگاه