معرفی چشمه آب گرم گنو | مسیر دسترسی + جاذبه های اطراف

1402-03-07
0 دیدگاه
تلالو نور خورشید روی صخره های اطراف چشمه آب گرم گنو 443201895

چشمه‌های آب‌گرم همواره جزء مقاصد محبوب گردشگری بوده‌اند و خواص درمانی آن‌ها همیشه توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. امروزه با پیشرفت صنعت گردشگری، این چشمه‌ها به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار در دسترس مسافران قرار گرفته‌اند و با توسعه، هر چشمه به یک مجموعه کامل و تجهیز شده تبدیل شده است. چشمه آب‌گرم گنو نیز یکی از این نمونه‌های مجهز به تجهیزات جامع می‌باشد.
منطقه گنو و چشمه آب‌گرم آن، به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده در بندرعباس، جزء جاذبه های دیدنی بندر عباس است. طبیعت دل‌انگیز این منطقه همراه با امکاناتی چون استخر، شهربازی و رستوران، باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران از سراسر استان می‌شود.

صخره های آهکی در اطراف چشمه آب گرم گنو 74382105
“جوشش آب گرم در دل صخره های آهکی چشمه آب گرم گنو”

معرفی چشمه آب گرم گنو

آب و هوای شهر بندرعباس نسبت به سایر شهرهای حاشیه خلیج فارس، شرجی‌تر است چرا؟ به دلیل قله‌ای بلند که با یال‌هایش شمال غربی این شهر را احاطه کرده و مانع نم و شرجی هوا از این سوی شهر ساحلی می‌شود. این قله با نام “کوه گنو” در ۳۰ کیلومتری شمال غربی بندرعباس و در نزدیکی جاده سیرجان-بندرعباس قرار دارد. در کوهپایه این قله، چشمه‌های آب‌گرمی وجود دارد که همچون بسیاری از مناطق کوهستانی ایران، ساکنان استان هرمزگان را به خود جذب می‌کند.
منطقه حفاظت‌شده گنو با ارزش ۴۵ هزار هکتار، دارای بسیاری از چشمه‌های آب‌گرم است که مجتمع آب‌درمانی گنو به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شود. جایی که برای تفریح و گردشگری بسیاری از افراد، از جمله بازارچه و شهربازی، جذابیت دارد و آنها را به سوی آنجا می‌کشاند تا روز خوشی را در این مجتمع آب‌درمانی سپری کنند.

موقعیت مکانی کوه گنو :

 ۳۰ کیلومتری شمال غربی بندرعباس و در نزدیکی جاده سیرجان-بندرعباس

آب های خروشان چشمه آبگرم گنو 228794654120
“جوش و خروش چشمه های آب گرم گنو”

مسیر دسترسی چشمه آب گرم گنو

چشمه آب‌گرم گنو مجاور جاده بندرعباس به سیرجان، در استان هرمزگان قرار دارد.
برای رسیدن به منطقه گنو از تهران، بهترین گزینه هواپیماست. با خرید بلیط از فرودگاه مهرآباد، در حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه به بندرعباس می رسید. همچنین می‌توانید با قطار در مدت ۲۰ ساعت از تهران به بندرعباس سفر کنید. قطار دو بار در شب به این مسیر حرکت می‌کند. همچنین با اتوبوس نیز می‌توانید در حدود ۱۸ ساعت به بندرعباس برسید. پس از رسیدن به بندرعباس، می‌توانید به سمت راه گنو حرکت کنید، به‌ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه که کار آسان‌تر است.

راه های سفر به چشمه آب گرم گنو از تهران:

  • هواپیما: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
  • قطار:۲۰ ساعت
  • اتوبوس: ۱۸ ساعت
لوکیشن چشمه آب گرم گنو 1114587200
برای دسترسی دقیق به آدرس چشمه آب گرم گنو روی نقشه کلیک کنید

خواص درمانی چشمه آب گرم گنوی

بعد از مستقر شدن در منطقه، بهترین کار رفتن به سمت چشمه‌های آب‌گرم است. گرمی آب، خستگی شما را از بین خواهد برد. دمای آب بین ۳۵ تا ۴۱ درجه متفاوت است و بسته به چشمه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. آب این چشمه‌ها بی‌رنگ و شفاف اما مقداری شور و تلخ هستند. اگر مشکلات گوارشی دارید، بهتر است مزه بد آن را تحمل کنید و چند جرعه نیز بنوشید. خوردن این آب، باعث ترشح بزاق و حرکات معده می‌شود زیرا حاوی مقدار زیادی کلرید سدیم است، و در نهایت اثر ملین بر دستگاه گوارش دارد. شناور شدن در این آب باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و گوگرد و املاح دیگر محلول در آن برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم هم مناسب هستند.

خواص درمانی چشمه آب گرم گنو:

اثر ملین بر دستگاه گوارش،باز شدن رگ‌ها،درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم 

درختان سرسبز در اطراف چشمه آب گرم گنو 8796452310
“چشمه آب گرم گنوی، مخفی شده در دل درختان نخل”

امکانات چشمه آب گرم کنو

تمامی امکانات مربوط به یک مجتمع آب‌درمانی، از استخرهای متنوع تا هتل و رستوران، در مجتمع آب‌درمانی گنو فراهم شده است :

  • مجموعه شهربازی
  • دو استخر برای آقایان و بانوان
  • هتل
  • بازارچه
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • رستوران و سفره‌خانه سنتی
  • آلاچیق و محل برپایی چادر
  • امکانات درشکه‌سواری و سوارکاری
  • سینمای روباز
  • سالن همایش
  • پارکینگ
  • بوفه
  • نمازخانه
مجموعه شهربازی چشمه های آب گرم گنو 444875210301
“تجربه شادی و هیجان در شهربازی اطراف چشمه آب گرم گنوی”

پوشش گیاهی چشمه آب گرم گنو

در منطقه حفاظت شده گنو، گیاهان بیابانی و کمیاب با خواص دارویی منحصربه‌فرد پوشش داده‌اند. گیاهانی چون آویشن بومادران، آکاسیا، پونه، زیره، سرخس معطر، اورس و گون‌گاوی در این منطقه روییده‌اند، همچنین درختانی چون سیب، انگور، خرما، نارنگی و انبه در دامنه کوه گنو به وفور پیدا می‌شوند.

پوشش گیاهی و درختان چشمه آب گرم گنو :

آویشن بومادران، آکاسیا، پونه، زیره، سرخس معطر، اورس و گون‌گاوی، سیب، انگور، خرما، نارنگی و انبه

درخت اگاسیا برگ بیدی 11258796205
“نمایی از درخت اگاسیا برگ بیدی، از پوشش گیاهی اطراف چشمه آب گرم گنوی”

آب و هوای چشمه آب گرم گنو

در منطقه حفاظت شده گنو، هیچ اثری از گرمای خفقان‌آور بندرعباس و ساحل شرجی نیست. کوه گنو با قلّه‌های مختلفش، در روزهای سرد سال با برف پوشیده می‌شود. این منطقه، یک منطقه خوش‌آب و هوای کوهستانی است که به عنوان یکی از ییلاق‌های مردم بندرعباس شناخته می‌شود.

آب و هوای منطقه حفاظت شده گنو:

آب وهوای کوهستانی

چشمه آب گرم گنو با درختان سرسبز در اطرافش 229764321025
“جوشش آب زلال چشمه گنوی در دل زمین”

جاذبه های دیدنی اطراف چشمه آب گرم گنو

نخلستان ۵۰۰ ساله

پس از پایان سفر آبی، می توانید به راه هدایت آب چشمه پی ببرید که شما را به یکی از جاذبه های دیدنی در استان هرمزگان خواهد کشاند. آب پس از خروج از چشمه به سوی نخلستانی روانه می شود که در آنجا درختانی با عمر ۵۰۰ سال وجود دارند و از آب همین چشمه ها سیراب می شوند، سال هاست که این اتفاق رخ می دهد.

قدمت درختان نخلستان :

500 سال

نخلستان های 500 ساله بندر عباس 8754320152
“نخلستان های بندر عباس، یادگار باارزش 500 ساله قبل”

موزه آب بندرعباس

در قسمت مرکزی شهر بندرعباس، در منطقه تاریخی، یک موزه با نام “موزه آب” وجود دارد که بخشی از آثار مرتبط با آب را در فضای باز و بخش دیگر را در داخل ساختمان به نمایش می گذارد. این موزه، متعلق به دوره صفوی است و ابزارها و اشیاء مربوط به حفر چاه، تلاش ها و سخت کوشی های مردمان گذشته در حفر چاه و قنات و نگهداری آن را به تصویر می کشاند.

برای دسترسی دقیق به آدرس موزه آب بندر عباس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قدمت موزه آب بندر عباس :

دوره صفوی

موزه آب تاریخی بندر عباس 22564888587
موزه آب تاریخی،مکانی برای تجزیه تحلیل پیدایش آب

معبد هندوها

معبد هندوها، با نام پرستشگاه بت گوران، یکی از مکان های تاریخی و مهم شهر بندرعباس در جنوب کشور محسوب می شود. ساختمان این معبد دارای یک اتاق چهارگوش میانی با یک گنبد است و از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، و سنگ های مرجانی به دلیل واقع شدن در منطقه جغرافیایی بندرعباس ساخته شده است. طرح این بنا کاملاً به تاثیر معماری معابد هندی تحت شعاع قرار گرفته و گنبد مقرنس شکل آن را از سایر گنبدها متمایز می کند.

برای دسترسی دقیق به آدرس معبد هندوها در بندر عباس  روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قسمت های مختلف ساختمان معبد هندو ها :

اتاق چهارگوش میانی، گنبد مقرنس

معبد هندوها در بندر عباس 110254520
“معبد هندوها ساخته شده از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، و سنگ های مرجانی”

برکه های باران

برکه‌های باران شهر بندرعباس، به آب انبارهایی در خیابان ۲۲ بهمن اختصاص داده شده‌اند که در فضای وسیعی از این منطقه قرار گرفته‌اند. پنج آب انبار با گنبدهای مشخص، علامت اصلی آن‌ها هستند. این آب انبارها در فضای موزه خلیج فارس و با این حال، دو مورد از آن‌ها بیرون از این محدوده قرار دارند. مردم محلی باور دارند که در گذشته، اشیای قیمتی در این آب انبارها نگهداری می‌شدند، اما البته امروزه چیزی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

برای دسترسی دقیق به آدرس برکه های باران در بندر عباس  روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تعداد آب انبار برکه های باران :

5 آب انبار

برکه های باران قدیمی در بندر عباس 220135899996633
“نمایی از آب راکد در برکه های باران قدیمی”

قلعه گنو

برای بسیاری افراد، آب گرم مقصدی جذاب نیست و قلّه گنو پایان جاده است. البته خود قله در منطقه نظامی قرار دارد و به سختی می‌توان به قلّه آن نفوذ کرد. هوای کوهستان در فصل تابستان، مطبوع و در زمستان، سرد است و گاهاً برف می‌بارد؛ به همین دلیل، اگر شما قصد دارید به قلّه صعود کنید، نیاز به تجهیزات کوهنوردی، لباس گرم و راهنمای حرفه‌ای است.

برای دسترسی دقیق به آدرس قله گنو در بندر عباس  روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آب وهوای قلعه گنو :

هوای کوهستان در فصل تابستان، مطبوع و در زمستان، سرد است و گاهاً برف می‌بارد

آسیاب های آبی

در پایین دست چشمه ها و پیش از رسیدن به نخلستان، چند آسیاب آبی وجود دارد که در گذشته توسط مردم بومی استفاده می‌شده‌اند. امروزه این آسیاب‌ها بازسازی شده‌اند و برای عکاسی مناسب هستند. اگر از باغ راه تازه ساخت عبور کنید، آلاچیق‌های چوبی فضای خوبی را برای استراحت فراهم کرده‌اند که می‌توانید غذا را در سایه آن‌ها سرو کنید.

آسیاب آبی در بندر عباس 5698665230
“آسیاب های آبی، یادآور گذشتگان در تاریخ”

بهترین زمان سفر به چشمه آب گرم گنو

بهترین زمان برای سفر به چشمه آب گرم گنو همیشه با توجه به هدف شما مشخص می‌شود. از نظر آب و هوایی، کوه گنو و قلّه معروف آن یعنی گنو، در تمام روزهای سال هوای دلپذیری دارند. در فصل پاییز و زمستان، هوا کمی سردتر است، اما باز هم خوشایند است.
بسیاری از مردم برای سفر به منطقه حفاظت شده گنو، دو فصل بهار و پاییز را ترجیح می‌دهند. با این حال، فصل بهار در گنو نیز دارای جذابیت‌های خود است و تابستان‌هایی شلوغ و خسته کننده ندارد.

اگر از شلوغی و غلت زیاد خسته شده‌اید، بهتر است علی‌رغم علاقه به فصل‌های پرطرفدار، به فصولی که کمتر جمعیت دارند، مثل تابستان و روزهای هفته، بروید. لازم است به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید در آخر هفته به چشمه آب گرم گنو بروید، قبل از هر چیز، محل اقامت خود را رزرو کرده و تضمین کنید که پس از سفر خود در مورد اسکان نگران نباشید.

بهترین زمان سفر به منطقه حفاظت شده گنو :

بهار و پاییز

درختان سرسبز در اطراف چشمه آب گرم گنو 996532014
“سرسبزی و جریان آب زلال چشمه آب گرم گنوی در بهار”

ارسال دیدگاه