معرفی مساجد و امامزاده های بندر عباس + عکس

1402-03-03
0 دیدگاه
نمایی از شهر بندر عباس در غروب21524855

هر جای ایران که قدم بردارید، ایمان را در مردمش حس خواهید کرد؛ ایمانی قوی با پشتوانه‌ای محکم. اما، اماکن مذهبی شهرهای مختلف از جمله مساجد، امامزاده‌ها، بقعه‌ها و… جاذبه‌های گردشگری بندرعباس هستند که بسیاری به دنبال زیارت آن‌ها به سفر می‌روند.

مردم جنوبی عاشق و باور دار به دل خلوت با معبود، بناهایی را تاسیس کرده‌اند که درونشان دل آرامی پیدا می‌کنند و از کسری و تنگدستی رهایی می‌یابند. آنان با توجه به شیوه و الگوی معماری منطقه خود، مساجد و بناهای زیارتی را بنا نهاده‌اند و برای اهالی و مهمانان شهر، پناهی ایمن فراهم کرده‌اند.

انعکاس نورهای رنگی ساختمان های بندر عباس روی آب 874222
انعکاس نورهای رنگی ساختمان های بندر عباس روی آب

مساجد و امامزاده های تاریخی بندرعباس

 مسجد جامع  دلگشا

مسجد جامع دلگشا یکی از جاذبه های مذهبی بندرعباس است که در قرن دوازدهم هجری قمری، توسط زین العابدین ابوالقاسم اٌوَزی در محله بازار، تأسیس شد. این مسجد، یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان هرمزگان است و از لحاظ زیبایی، کامل‌ترین مساجد جنوب ایران به حساب می‌آید؛ زیرا منبر و مناره‌اش متعلق به دوره زندیه است.

مسجد جامع بندرعباس را دلگشا نیز می‌نامند؛ زیرا در سه راهی دلگشا قرار دارد. همچنین، به دلیل همجواری با امامزاده شاه محمد تقی، مردم به آن مسجد امامزاده می‌گویند. در گذشته، این مسجد از یک شبستان دوطبقه با 12 ستون و ایوان‌های ستون‌دار در ضلع جنوبی، غربی و شرقی تشکیل شده بود. ستون‌های شبستان، پایه‌ای مکعبی داشتند و در بالای آن با قوس جناغی بهم متصل می‌شدند. این بنا در سال 1354 گسترش یافته است و حدود 4900 متر مربع زیربنا دارد. در ده سال گذشته، مرمت و بازسازی شده‌است.

مسجد جامع بندرعباس، به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

تاریخچه مسجدجامع :

قرن دوازدهم هجری قمری توسط زین العابدین ابوالقاسم اٌوَزی در محله بازار، تأسیس ش

مسجد دلگشا در بندر عباس 2136522
مسجد دلگشا، مکان مذهبی بندر عباس

مسجد گله داری

یکی دیگر از جاذبه های مذهبی  در بندر عباس مسجد گله داری است که در سال 1296 هجری قمری، حاج عبدالرحیم گله‌داری در محله اوزی‌ها، یک مسجد با صحن، شبستان و مناره ساخت. سپس، حاج شیخ احمد گله‌داری مسجد را در سال 1338 هجری قمری بازسازی کرد. در شبستان بزرگ مسجد، ۳۶ ستون گچبری شده و شبستانی نیز در زیر مسجد برای نمازگزاران در فصل زمستان وجود دارد. در ضلع شمالی مسجد، بناهای جدیدی از سال‌های پیش تا کنون در حال ساخت هستند. قسمتی از صحن این مسجد برای استفاده اهالی و نمازگزاران مسقف شده است. همچنین، این مسجد نیز به ثبت ملی ایران رسیده است.

تاریخچه مسجدگله داری :

در سال 1296 هجری قمری توسط حاج عبدالرحیم گله‌داری در محله اوزی‌ها ساخته شد.

مسجدگله داری 87956422
مسجد گله داری، مکانی برای عبادت

مسجد ناصری

در سال 1304 هجری شمسی، محمد علی ناصری حیدر آبادی، یک مسجد به سبک معماری سنتی جنوب ایران در مرکز بندرعباس ساخت. این مسجد سقفی از چوب صندل (چندل) داشت که از هندوستان وارد می‌شد. داخل مسجد با گچبری‌های زیبا که قدمتشان به دوره قاجار می‌رسد، مزین شده است. مسجد ناصری در سال 1386 موردبازسازی و مرمت قرار گرفته‌است.

مسجد صحراباغی

در سال 1310 هجری قمری، حاج غفار صحراباغی این مسجد را احداث کرد. پس از انقلاب، مسجد با استفاده از مصالح جدید، بازسازی و تجدید بنا شد.

امامزاده سید کامل

امامزاده سید کامل از جاهای مذهبی بندر عباس است. سید کامل، یکی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که در شهر بندرعباس به خاک سپرده شده‌است. در گذشته، قبرستان اهالی شهر محل دفن این امامزاده بود؛ اما در حال حاضر، تنها اجازه‌ی دفن افراد سرشناس در جوار آن امامزاده (ع) داده می‌شود. گنبد سفید و زیبای این بارگاه مقدس، از دور چشم نواز و دیدنی است. نام این محله به حرمت امامزاده، به محله امامزاده سید کامل شهر بندرعباس مشهور است. بسیاری از مردم بندرعباس و شهرهای دیگر استان هرمزگان برای برآورده شدن حاجات خود به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند. افراد سرشناسی نیز که در جوار سید کامل (ع) به خاک سپرده شده‌اند، شامل سدید السلطنه، شاعر و نویسنده بندرعباسی، خادمان آستان امامزاده و غیره می‌شوند.

 افراد سرشناس دفن شده در امامزاده سید کامل :

سدید السلطنه، شاعر و نویسنده بندرعباسی، خادمان آستان امامزاده

امامزاده سید کامل 22879455666
امامزاده سید کامل، محل دفن افراد سرشناس

امامزاده سید مظفر

امامزاده سید مظفر، از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و در گذشته نزد مردم هرمزگان و بندرعباس اهمیت داشته‌است. هر سال، بسیاری از مسافران و زائران به این محل برای زیارت و بازدید می‌آیند. امامزاده سید مظفر در محله نایبند شهر بندرعباس واقع شده‌است.

امامزاده سید مظفر 125485452
تلالو نور خورشید بر درگاه امامزاده سید مظفر

امامزاده محمدتقی

آرامگاهی که به آن امامزاده محمدتقی نیز نسبت داده می‌شود، یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است. در گذشته، این آرامگاه به شکل بقعه بوده‌است؛ اما امروزه به صورت زیارتگاه به نظر می‌رسد و افراد بسیاری برای بازدید از آن به آنجا مراجعه می‌کنند. این آرامگاه، دوران‌ها و تاریخ‌های بسیاری را دیده‌است. هر سال، افراد بسیاری برای زیارت به این مقبره سر می‌زنند؛ حتی در گذشته بسیاری از زائران امام رضا(ع) که از پاکستان و بنگلادش می‌آمدند، قبل از رفتن به مشهد، ابتدا به بندرعباس می‌رفتند تا آرامگاه امامزاده محمدتقی را زیارت کنند. این موضوع، علاقه و ارادت مردم به این امامزاده را نشان می‌دهد.

از لحاظ تاریخی، جایگاه معنوی و زیبایی‌ها، آرامگاه امامزاده محمدتقی برای مسافران و مردم جالب است و این موضوع باعث شده تا افراد بسیاری در سفر با پرواز تهران-بندرعباس به این آرامگاه سفر کرده و از آن بازدید کنند.

امامزاده محمد تقی 21857954522
امامزاده محمد تقی، محلی برای عبادت

زیارتگاه خواجه خضر

مردم جنوب ایران به خضر و الیاس بسیار معتقد هستند و در گذشته برای خضر، پیامبر جاودان و موکل دریا، آرامگاه‌هایی را در بخش‌های جنوبی کشور ساخته بودند. یکی از این آرامگاه‌ها در شهر بندرعباس قرار دارد که بنا با گنبد سبزرنگ مضرس (دندانه‌دار) به تقلید از زیگورات‌های ایلامی و بابلی ساخته شده‌است. این مکان به عنوان زیارتگاه خضر مشهور است و محلی برای عبادات و نذرات مردم است. در اطراف این محل، قبرستانی قدیمی و متروکه نیز وجود دارد. به دلیل این که خضر را موکل دریا می‌دانند، ماهیگیران در مواقع کمبود صید یا خطرات دریایی به این زیارتگاه مراجعه کرده و برای رفع مشکلاتشان نذر و قربانی می‌کنند تا دریا آرام شود و صید خوبی به آن‌ها نسیب شود.

زیازتگاه خواجه خضر 54218555
زیارتگاه خواجه خضر، موکل دریای بی کران

ارسال دیدگاه