جزیره لاوان کجاست ؟ | جاذبه های دیدنی + بهترین زمان سفر

1402-05-10
0 دیدگاه
صخره سنگی و دریا مواج آبی 5412512

استان هرمزگان، یکی از مناطق جنوبی ایران است که دارای مساحت بیش از ۶۸ هزار کیلومتر مربع است و در امتداد طولی بیش از ۹۰۰ کیلومتر، در نزدیکی خلیج‌فارس و دریای عمان واقع شده است. این استان با کوه‌های زاگرس که در آن قرار دارد، همراه با کاهش ارتفاع و رسیدن به زمین‌های پست ساحلی، به دریا می‌رسد که باعث ایجاد طبیعتی خارق‌العاده و منحصربه‌فرد شده است. استان هرمزگان در منطقه‌ای با اقلیم فوق‌حاره‌ای قرار دارد که آب و هوایی گرم و خشک برای آن تعیین‌کننده است.

مساحت استان هرمزگان: 68 هزار کیلومتر و طول 900 کیلومتر

جزیره لاوان کجاست؟

جزیره‌ی لاوان یک جزیره‌ی زیبا با مساحت ۸۱ کیلومتر مربع و تقریباً ۲۰۰۰ نفر جمعیت است. این جزیره که سومین جزیره‌ی بزرگ استان هرمزگان در خلیج فارسمیباشد و از جاذبه های هرمزگان محسوب میشود، در میان بندر مقام، جزیره‌ی شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه واقع شده‌است.
گذشته‌ی جزیره‌ی لاوان با نام “شیخ شعیب” شناخته می‌شد، اما در سال ۱۳۳۷ تغییر نام داده و به “لاوان” معروف شد. این نام از دو قسمت “لاو” به معنی سفید و “وان” به معنی نگهبان و محافظ تشکیل شده‌است. این نام در اعراب به‌عنوان نامی پسرانه نیز استفاده می‌شود.
جزیره لاوان هرمزگان با فاصله ۱۱۷ کیلومتر از بندر عسلویه و ۱۴۷ کیلومتر از بندر‌لنگه قرار گرفته‌است و از جاذبه های بندرلنگه نیز محسوب میشود که در اطراف آن روستاهای مسکونی از جمله لاز، لازه و کفیله قرار دارند.
این جزیره با طبیعت بکر و آب‌های زیبای خلیج فارس، یک مقصد طبیعت‌گردی محبوب است. جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی منحصر به فرد‌اش، گردشگرانی را به خود جذب می‌کند. با این همه تغییراتی که در گذشته در نام این جزیره رخ داده‌اند، جذابیت و تاریخچه‌ی خودش را حفظ کرده‌است.

  • فاصله جزیره لاوان تا بندر عسلویه: 117 کیلومتر
  • فاصله جزیره بندر لاوان تا بندر مقام: 147 کیلومتر
صخره ی سنگی بارشد گیاهان و دریای مواج 96413
دریای مواج در اطراف صخره ی سنگی جزیره لاوان با رویش گیاهان

مسیر دسترسی جزیره لاوان

برای رسیدن به جزیره‌ی لاوان، بهترین راه از طریق بندر مقام است. برای رسیدن به بندر مقام، از مسیر شهر شیراز به مقصد شهر پارسیان از فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه عبور کنید. پس از رسیدن به شهر پارسیان، از طریق مسیری ساحلی و زیبا با عبور از کوه و دریا به بندر مقام که حدود ۲۰ کیلومتر فاصله از لاوان دارد، می‌رسید.

تردد بین جزیره لاوان هرمزگان و بندر مقام با استفاده از قایق انجام می‌شود. برای بهترین تجربه، توصیه می‌شود صبح زود سفر را آغاز کنید. در صورتی که عصر یا غروب به بندر مقام برسید، بهتر است شب را در همان منطقه سپری کنید تا روز بعد با آرامش به لاوان بروید. این سفر به جزیره‌ی لاوان با مناظر زیبا و تجربه‌ی طبیعت‌گردی خاصی همراه است که به یادگاری خوبی تبدیل می‌شود.

آدرس جزیره لاوان: استان هرمزگان، بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه

لوکیشن جزیره لاوان 654634
برای دسترسی به آدرس جزیره لاوان روی نقشه کلیک کنید

فعالیت اقتصادی در لاوان

در گذشته، صید مروارید برای ساکنان جزیره‌ی لاوان متداول‌ترین فعالیت اقتصادی بوده است. اما به مرور زمان، این فعالیت جای خود را به ماهی‌گیری داده است. امروزه، اقتصاد جزیره به دلیل وجود منابع عظیم نفتی و فعالیت‌های شرکت ملی نفت، رونق فراوانی پیدا کرده و تعداد بیشتری از افراد را به خود جلب کرده‌است.

بیش از نیمی از خاک جزیره‌ی لاوان هرمزگان در اختیار شرکت نفت لاوان و تاسیسات دولتی قرار دارد و تعداد زیادی از ساکنان جزیره در شرکت ملی نفت مشغول به کار هستند. این تغییرات در ساختار اقتصادی، نه تنها به تنوع بخشیدن به اقتصاد جزیره کمک کرده، بلکه باعث جذب بیشتر نیروی کار نیز شده‌است.

مشاغل مردم جزیره لاوان: صید مروارید، ماهی گیری، شرکت نفت

ماهیگیران در حال ماهیگیری 874654152412
ماهیگیری از فعالیت های اقتصادی مردم جزیره لاوان

آب و هوای حیات وحش جزیره لاوان

جزیره لاوان با طبیعت بکر و دست نخورده اش کنار دریا، تماشایی شگرف ارائه می‌دهد. آب و هوای گرم و مرطوب این جزیره و خاک حاصلخیز آن، با وجود میانگین بارش سالانه کم (۵۰ میلی‌لیتر)، امکان کشاورزی را ندارد.
گرچه گونه‌های حیات وحش در جزیره لاوان هرمزگان انواع و تنوع بالایی ندارند، اما جذاب‌ترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره مربوط به تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز است که از اوایل اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان قابل مشاهده است. علاوه بر این، در طبیعت لاوان، می‌توان گوسفندان وحشی و جبیر (نوعی آهو) را نیز مشاهده کرد.

زمان تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی: اوایل اسفند تا اوایل مرداد

لاک پشت پوزه عقابی در آب 8454
لاک پشت پوزه عقابی از گونه های جانوری جزیره لاوان

غذای محلی در جزیره لاوان

پس از رسیدن به جزیره، بهترین گزینه برای غذا ماهی کبابی است. ماهی تازه در همه جای جزیره به وفور یافت می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی از ماهیگیران محلی ماهی تازه بخرید و در یکی از سواحل زیبای لاوان، لذت آشپزی در طبیعت را تجربه کنید. هر گزینه‌ای جز این، یک تجربه عالی و متفاوت را از دست خواهید داد. رستوران‌ها در لاوان هم با انواع غذاهای دریای جنوب وجود دارند، اما رفتن به رستوران‌های این جزیره انتخاب دلپذیرتری است.

ماهی کبابی 541325
ماهی کبابی از غذاهای معروف جزیره لاوان

سوغات جزیره لاوان

بازار لاوان به عنوان محیطی بسیار متنوع و مناسب، امکان دسترسی به صنایع دستی جنوب ایران را فراهم می‌کند. در این بازار، همانند بسیاری از جزایر دیگر هرمزگان، می‌توان انواع صنایع دستی حصیری، ظروف سفالی، صنایع دستی دریایی و لباس‌های سنتی جنوبی که هنر دست مردم محلی و بومی منطقه است، یافت.

این بازار در کنار مغازه‌های سنتی، فروشگاه‌های بزرگ و مدرن نیز دارد. اگر به بازار لاوان سر بزنید، می‌توانید بخشی از سفر خود را به گشت و گذار در این بازار اختصاص داده و از تنوع و زیبایی انواع صنایع دستی لذت ببرید.

سوغات جزیره لاوان: صنایع دستی حصیری، ظروف سفالی، صنایع دستی دریایی و لباس‌های سنتی جنوبی

بازار صنایع دستی جزیره لاوان845413212
بازار صنایع دستی در مجاورت دریا

جاهای دیدنی لاوان

جزیره‌ی لاوان هرمزگان با صحنه‌های طبیعتی بکر و دست نخورده، به‌خصوص سواحل مرجانی آن، یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته در جنوب ایران است. با وجود فعالیت‌های شرکت نفت لاوان که باعث شلوغ شدن جزیره شده، سکوت و آرامش همچنان در سواحل زیبای لاوان حاکم است.

پس از گردش و اقامت در لاوان، گشت‌وگذار به جزیره‌ی مارو یا همان شیدور، که در شرق لاوان واقع شده و با قایق ۲۰ دقیقه‌ای قابل دسترسی است، پیشنهاد خوبی است. مارو منطقه‌ای حفاظت‌شده با گونه‌های کمیاب از لاک‌پشت‌ها است. ساحل‌های مارو شنی، صخره‌ای و مرجانی بکری دارد که می‌توان با اقامت شبانه و کمپ‌زنی از طبیعت لذت برد. اما از آنجا که در مارو امکاناتی وجود ندارد، بهتر است تمام وسایل مورد نیاز را با خود ببرید.
مارو علاوه بر لاک‌پشت‌ها، حواصیل، پرستوهای دریایی، مارهای سمی و دلفین‌ها را نیز در این منطقه حفاظت‌شده دارد. برای حفظ اکوسیستم مارو، رعایت نکات بهداشتی از قبیل باقی‌نگذاشتن زباله‌ها، به‌خصوص پلاستیک‌ها، و اجتناب از سر و صدای بلند در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها ضروری است.

جاهای دیدنی جزیره لاوان: سواحل مرجانی، جزیره مارو، ساحل شنی مارو

گونه جانوری جزیره مارو: لاک‌پشت‌ها، حواصیل، پرستوهای دریایی، مارهای سمی و دلفین‌ها 

کودکان در حال شنا در ساحل شیدور 4512
شنا در ساحل شنی شیدور

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان

سفر به جزیره لاوان در بیشتر زمان‌های سال به دلیل رطوبت بالا و گرمای طاقت‌فرسا ممکن است کمی دشوار باشد. اما در نیمه دوم سال، به‌ویژه در فصل زمستان، می‌توانید از هوای بهاری با دمای حدود ۲۰ درجه‌ی بالای صفر لذت ببرید. اگر در نیمه‌ی اسفند به لاوان سفر کنید، شانس دیدن تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل زیبای لاوان نیز وجود دارد.

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان: نیمه دوم سال به خصوص زمستان

آب نیلگون و صخره های جزیره لاوان
صخره های سنگی و درخشش آب زلال جزیره لاوان

جاذبه های اطراف جزیره لاوان

  • بندر نخیلو
  • جزیره هندورابی
  • بندر مقام
صخره های سنگی و آب نیلگون بندر مقام 8745421
آب دریا به رنگ آسمان با صخره های سنگی ساحل بندر مقام

ارسال دیدگاه