سند تک برگ چیست؟ ⁉️| مشخصات سند 📝| اعتبار و ارزش 💎

1403-03-09
0 دیدگاه
یک نمونه سند تک برگ 378658736

آیا می دانید سند تک برگ چیست؟

املاک به‌عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های هر فرد شناخته می‌شوند و حفاظت از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل، صاحبان املاک باید برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی و سایر مسائل حقوقی، اقدام به گرفتن سند مالکیت نمایند تا به صورت قانونی و رسمی به‌عنوان مالک شناخته شوند. در حال حاضر، سند مالکیت به‌صورت سند تک‌برگی صادر می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سند به دلیل داشتن جزئیات دقیق‌تر نسبت به سند قدیمی، بسیار سخت‌تر به جعل می‌پذیرد.

در این مقاله، بعد از پاسخ به سوالاتی که درباره سند تک‌برگی مطرح شده، به مزایای تبدیل از سند دفترچه‌ای به تک‌برگ خواهیم پرداخت. همچنین مراحل و شرایط تک‌برگ کردن سند با قولنامه و نحوه استعلام آن با کد ملی و پیگیری آن را در مقاله تبدیل سند قولنامه به سند تک برگ توضیح داده ایم. در پایان، مفهوم بها، اعتبار و ارزش سند تک‌برگ را بررسی می‌کنیم و یک نمونه از این سند را بیان می‌کنیم.

یک نمونه سند تک برگ و درخواست صدور سند تک برگی 15145634


⁉️ سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی است که از سال 1390 به بعد به جای اسناد دفترچه‌ای چند برگی در ایران صادر می‌شود. این سند توسط دفاتر ثبت اسناد به صورت یک برگ و در قالب رسمی برای تایید مالکیت یک فرد بر ملک یا املاک خاص صادر می‌گردد. اسناد تک برگ دارای قالب استانداردی هستند که شامل جزئیات دقیقی از مالکیت، مشخصات ملک و شرایط مالکیت می‌باشند.

6 عدد سند تک برگ در تصویر برای سند زدن خانه 153615


📝 مشخصات سند تک برگ

سند تک برگی، یکی از اسناد رسمی است که از سال 1390 به بعد به جای سند منگوله دار برای ثبت مالکیت املاک در ایران استفاده می‌شود. این سند دارای ویژگی‌های زیر است:

1. هولوگرام: سند دارای هولوگرام است که یک علامت امنیتی است برای تضمین اصالت سند.

2. صدور در یک برگ: سند تک برگ فقط در یک برگ صادر می‌شود و تمام متن‌های آن به صورت تایپ شده و کامپیوتری است.

3. نقشه ملک: در پایین سند، یک نقشه از موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم آمده است که به دقت موقعیت ملک را نمایش می‌دهد.

4. شناسه جام: در پایین صفحه، یک کد استاندارد بین‌المللی به نام “شناسه جام” وجود دارد که طول و عرض جغرافیایی یک نقطه را نشان می‌دهد.

5. ابطال سند قبلی: هر بار که ملک به نام یک مالک جدید منتقل می‌شود، سند قبلی ابطال می‌شود و یک سند تک برگ جدید برای مالک جدید صادر می‌گردد.

6. شماره 18 رقمی: در سمت راست بالای صفحه، یک شماره 18 رقمی قرار دارد که به عنوان شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک شناخته می‌شود. این کد برای استعلام وضعیت ملک استفاده می‌شود.

7. جزئیات مالکیت: اطلاعاتی مانند نوع ملک (طلق، وقفی و غیره)، نوع کاربری، وضعیت خاص، نوع مالکیت، نشانی و کدپستی ملک در این سند قید شده است که در اسناد دفترچه‌ای وجود نداشت.

این ویژگی‌ها سند تک برگ را از اسناد قدیمی‌تر متمایز می‌کنند و برای حفظ امنیت و صحت اطلاعات مالکیت ملک، اهمیت زیادی دارند.

سند دفترچه ای قدیمی در کنار سند تک برگ جدید برای سند زدن خانه در دفترخانه 25626315


✅ مزایا و تفاوت‌های سند تک برگ نسبت به سند دفترچه‌ای

امروزه، سند تک برگی به عنوان جایگزین سند دفترچه‌ای در ثبت املاک استفاده می‌شود و از مزایای بی‌شماری نسبت به سندهای قدیمی برخوردار است. در ادامه به بیان مزایا و تفاوت‌های آن با سند دفترچه‌ای می‌پردازیم:

1. کاهش مصرف کاغذ: سند تک برگی فقط در یک برگ صادر می‌شود که باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌شود.

2. امنیت بالاتر: به دلیل وجود هولوگرام و شماره 18 رقمی، سند تک برگی بسیار سخت‌تر از سند دفترچه‌ای قابل جعل است که امنیت و اعتبار آن را بالا می‌برد.

3. صدور مجزا برای هر شریک: با سند تک برگی، می‌توان برای هر شریک و با هر میزان سهم، سند مالکیت جداگانه صادر کرد که این امکان در سند دفترچه‌ای وجود ندارد.

4. کنترل تجاوز به ملک: با وجود نقشه دقیق موقعیت ملک در سند تک برگی، احتمال تجاوز به املاک مجاور کاهش می‌یابد که این ویژگی در سند دفترچه‌ای موجود نیست.

5. دقت و روشنایی بیشتر: اطلاعات سند تک برگ به صورت تایپی و کامپیوتری نوشته می‌شود که باعث دقت و روشنایی بیشتر جزئیات آن می‌شود. این امر باعث از بین رفتن خطاها و خط‌خوردگی‌های ممکن در سند دفترچه‌ای می‌شود.

6. استعلام الکترونیکی: امکان استعلام و تشخیص اصالت سند تک برگی به صورت الکترونیکی وجود دارد که به سهولت و سرعت بیشتری اطلاعات مالکیت را فراهم می‌کند، در حالی که استعلام سند دفترچه‌ای نیازمند مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی است.

7. صدور الکترونیکی: درخواست صدور سند تک برگ به صورت الکترونیکی قابل انجام است که نیازی به مراجعه حضوری ندارد، با این حال، ممکن است در برخی موارد فرآیند صدور سند تک برگ زمان‌بر باشد و تحویل آن به افراد ممکن است تأخیر داشته باشد.

این مزایا نشان دهنده اهمیت و تفاوت سند تک برگی نسبت به سند دفترچه‌ای در حفظ امنیت و دقت اطلاعات مالکیت املاک می‌باشد.

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ و درخواست صدور سند تک برگی 15645464


💰 ارزش قیمت در سند تک برگ

یکی از مواردی که در سند تک برگی قید می‌شود، بها یا ارزش ملک است. در این بخش اطلاعاتی کامل درباره این موضوع ارائه می‌شود تا برای شما روشن باشد که بها در سند تک برگی چیست و چگونه تعیین می‌شود. سند تک برگ به دلیل رسمی بودن، قابلیت اثبات در دادگاه را دارا است و امکان انکار و تردید ندارد. همچنین، تاریخ تنظیم این سند حتی در برابر اشخاص ثالث قابل اثبات است.

ماده 1290 قانون مدنی مقرر می‌دارد که اسناد رسمی درباره طرفین و وراث آن‌ها و قائم مقام آنان معتبر است و اعتبار آنها نسبت به اشخاص ثالث در صورتی است که قانون تصریح کرده باشد. بنابراین، مفاد اسناد رسمی از جمله سند تک برگ را می‌توان تحت شرایطی به اشخاص ثالث تسری داد.

☑️ مفهوم بها در سند تک برگ

بها در لغت به معنای نرخ، ارزش و قیمت می‌باشد در سند تک برگی، بها به قیمت و ارزش ملک اشاره دارد. این ارزش به طور معمول مرتبط با قیمت منطقه‌ای ملک است و باید توجه داشت که ممکن است با قیمت معاملاتی که طبق قرارداد و توافق دو طرف معامله تعیین می‌شود، متفاوت باشد. سند تک برگ به عنوان یکی از اسناد رسمی محسوب می‌شود که به راحتی نمی‌توان آن را جعل کرد. این سند دارای هولوگرام است که امنیت آن را بیشتر می‌کند و از جعل و تقلب جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، اعتبار و امنیت سند تک برگ به نسبت سند دفترچه‌ای بیشتر است.

عکس یک نمونه سند تک برگ رسمی 5216454


📝 نمونه سند تک برگ

در این بخش از مقاله، به نمایش عکس یک نمونه سند تک برگی می‌پردازیم تا با شکل ظاهری، مندرجات و جزئیات این سند آشنا شوید. این نمونه سند تک برگی شامل اطلاعاتی نظیر نوع ملک، کاربری، وضعیت خاص، بها، نوع و میزان مالکیت، شماره سریال، نشانی ملک، کد پستی و سایر جزئیات مربوطه است. همچنین در پایین صفحه، موقعیت ملک به صورت نقشه نمایش داده شده و طول، عرض و مساحت زمین نیز ذکر شده است. این سند به دلیل رسمیت و شفافیت، توانایی اثبات و اعتبار بالایی دارد که می‌تواند به صورت قانونی در دادگاه و امور مالی مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه سند رسنی تک برگ 96544

 

ارسال دیدگاه